Klubhistorie fra 2017

Historien om Globen Sport
Udgivet pr. 26. marts 2017

Klubben er medlem af Parasport Danmark (udmeldt 2021), Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger - DGI (forsat medlem) og af Idrætssamvirket Aarhus (udmeldt 2020).

Klubben blev stiftet d. 11.marts 2003 i Aarhus, hvor en gruppe fodboldspillere ønskede bedre vilkår i døveidrætten under Dansk Døve-Idrætsforbund - DDI (udmeldt 2019). Sidenhen har klubben haft sit fodboldhold med i døveidrættens fodboldturnering, hvor holdet i flere år har været en af de stærke dominerende hold både nationalt og internationalt.

Læs mere på den originale gamle version af klubbens historie her.

2015-04-25 12.15.02

I 2008 vandt fodboldholdet Globen Sport, det internationalt klubmesterskab Deaf Champions League i London, og efterfølgende i 2009 blev det til en anden plads. Først i 2015 i Tyrkiet, lykkes det holdet at spille sig til en finaleplads efter et comeback, hvor de i finalekampen kunne høste sølvmedaljerne.

Sideløbende siden klubbens stiftelse har klubben udover fodbold og futsal, også haft andre idrætsgrene som tidligere som brydning og golf, som ikke findes i klubben i dag, men har andre idrætsgrene som f.eks. bowling, taekwondo, e-sport og skydning med flere.

IMG_9647

I 2016 havde klubben sin helt store internationale event i Aarhus, hvor de var værten for Deaf Champions League Football Aarhus med stor succes. Siden er fodbolden desværre forsvundet fra døveidrætten, og findes kun i dag som døvelandshold.

I forbindelse med værtskabet af Deaf Champions League Football Aarhus 2016, udgav man en musikvideo med Mads Gotfredsen som kan nydes her:

Globen Sport har arbejdet idrætspolitisk- og økonomisk både nationalt siden 2012 og internationalt 2016, hvor man støtter de danske døve idrætsudøvere på døvelandsholdet, samt de skandinaviske døve i udvalgte klubber i forbindelse med det europæiske Deaf Champions League.

I 2017 tildelte Idrætssamvirket Aarhus en idrætspris til klubbens kasserer Michael Skou Vestergaard, hvor han blev Årets Leder 2016 på baggrund af hans 25-års jubilæum og gennemførelsen af Deaf Champions League Football Aarhus 2016.

Nyhed:
Michael Vestergaard kåret til Årets Leder 2016 i Aarhus